Witaminy są niezbędne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszego organizmu. Jedną z nich jest witamina PP, nazywana inaczej witaminą B3 lub niacyną. Witamina ta odgrywa znaczącą rolę w wielu procesach zachodzących w organizmie, warto więc dbać o to, aby była dostarczana do naszego organizmu.

Witamina PP w organizmie

Witamina B3 to połączenie dwóch związków – niacyny oraz nikotynamidu. Rola witaminy PP w naszym organizmie jest bardzo istotna. Niacyna uczestniczy w procesach utleniania i redukcji, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje poziom cholesterolu oraz cukru we krwi, wpływa na zdrowy wygląd skóry, a także uczestniczy w procesie syntezy hormonów płciowych kobiet.

Zobacz też: Skrzyp polny opinie 

Niedobory witaminy PP

W organizmie może wystąpić niedobór witaminy PP, objawami, które mogą na niego wskazywać są: trudności w normalnym cyklu snu, rozdrażnienie, bóle głowy, gwałtowne wybuchy złości, w skrajnych wypadkach zaburzenia pamięci, a nawet stany depresyjne. Braki niacyny mogą również powodować osłabienie, zawroty głowy, pogorszenie stanu skóry, wypadanie włosów i biegunki.

Równie niebezpieczny dla zdrowia może być nadmiar witaminy PP w organizmie, który może powodować arytmię serca, problemy z wątrobą, niestrawność czy szumy w uszach.

Warto przeczytać: Selen opinie

Źródła witaminy PP

Witaminę PP możemy suplementować do organizmu za pomocą tabletek, ale również jej źródła możemy odnaleźć w produktach żywnościowych. Co warto włączyć do diety w przypadku niedoboru niacyny? Produkty w nią bogate to: wątróbka, orzechy, drób, łosoś i tuńczyk, grzyby, migdały, otręby, cielęcina, drożdże piwne i podroby.

Przeczytaj takżę:  Styl Francuzek

Zapotrzebowanie na witaminę PP według wieku

Niemowlęta do pierwszego roku życia – 8-9 mg niacyny.

Dzieci w wieku 1-3 lat – 11 mg, 4-6 lat – 14 mg, 7-9 lat – 17 mg.

Dziewczęta w wieku 10-18 lat – 18-20 mg witaminy B, a chłopcy w wieku 10-18 lat – 20-24 mg.

Kobiety w wieku od 18 do 60 roku życia – 14 mg dziennie, a mężczyzn 16 mg.

Kobiety w ciąży – 18 mg niacyny dziennie, a kobiety karmiące – 17 mg.