Bakalie to, zgodnie z definicją, orzechy i suszone owoce południowych krajów, które wykorzystywane są najczęściej w cukiernictwie. Przez dużą zawartość tłuszczów tych pierwszych i słodki smak tych drugich, mogą budzić mieszane uczucia co do wartości odżywczych, które ze sobą niosą. Mimo to, posiadają wiele witamin i składników potrzebnych organizmowi człowieka. Dlaczego warto spożywać bakalie i czy warto robić to każdego dnia?


  • Bakalie – czy są zdrowe?
  • Kiedy spożywać bakalie?
  • Gdzie można zaopatrzyć się w zdrowe bakalie?

Bakalie – czy są zdrowe?

Suszone owoce posiadają dużo błonnika i potasu, a także są cenionym źródłem deficytowych kwasów tłuszczowych i mikroelementów. Dostarczają wielu witamin i antyoksydantów, dodatkowo usprawniając perystaltykę jelit. W zależności od owocu, różne bakalie mają różne właściwości. Daktyle bogate są w żelazo, magnez i potas oraz witaminy z grupy B. Posiadają bor, który zapobiega osteoporozie i łagodzi objawy menopauzy. Daktyle, podobnie jak śliwki, posiadają właściwości przeczyszczające, dlatego jedzenie codziennie paru sztuk tych drugich likwiduje zaparcia.

Posiadają witaminy C i E , a także beta-karoten. Śliwki są dobrym wyborem dla osób z niedokrwistością, a także wegetarian – a to przez dużą ilość żelaza, magnezu i wapnia oraz witamin z grupy B.

Suszone banany pomagają chorym na nadciśnienie – są bardzo bogate w potas. Osoby cierpiące na wrzody także powinny korzystać z dobrodziejstwa tych owoców – stymulują one wytwarzanie śluzu w ścianach żołądka. Podobnie jak daktyle, rodzynki chronią przed osteoporozą, przez duża zawartość wapnia i boru.

Są świetnym źródłem błonnika, magnezu, witamin C i E oraz tych z grupy B. Przez dużą zawartość żelaza, potasu i cynku wpływają pozytywnie na pracę serca i układ odpornościowy. Natomiast morele to idealny owoc dla osób odchudzających się, a także kobiet, które miesiączkują, ponieważ posiadają znaczące ilości żelaza oraz beta-karotenu. Drugą grupą wchodzącą w skład bakalii są orzechy. Wymienić tu możemy orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, makadamia, orzeszki piniowe, ziemne, migdały, pistacje, nerkowce ale także jadalne kasztany i wiórki kokosowe. W zależności od gatunku skład tych bakalii może być różny, choć zawsze posiadają one parę cech charakterystycznych. Wszystkie orzechy posiadają wysoką zawartość tłuszczu (nawet do 60%) oraz białka (do 25%). Te pierwsze znacząco zwiększają ich kaloryczność, ale także wartość odżywczą, są to bowiem głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli te, które wzmacniają odporność organizmu.

Kiedy spożywać bakalie?

Bakalie mogą zastąpić słodycze kupowane w sklepach, bo poza węglowodanami dostarczają nam znacznie więcej wartości odżywczych. W momencie potrzeby zjedzenia czegoś słodkiego, garść rodzynek z orzechami może być bardzo dobrą alternatywą dla kawałka ciasta. Osoby odchudzające się, które mają trudności z definitywnym odstawieniem słodkości, powinny zawsze mieć przy sobie woreczek bakalii – takie działanie mogłoby zapobiec pokusie zakupu kolejnego batonika. Należy przy tym pamiętać, aby nie przekraczać dawki 100 kcal dziennie. W różnych sytuacjach zdrowotnych, pomóc mogą różne ich odmiany bakalii. Orzechy obniżają cholesterol, a także mogą zmniejszyć ryzyko nowotworu. Mogą pomagać także w zmniejszeniu stanu zapalnego. Także orzeszki ziemne mogą być zdrowe, choć pamiętać należy, że im mniej przetworzone, tym lepiej.

Masło orzechowe kupowane w sklepie, solone orzeszki lub te w czekoladzie nie są niestety dobre dla zdrowia. Choć ta grupa bakalii posiada wysoką zawartość tłuszczu, to istnieją badania które wskazują, że orzechy mogą zwiększać wykorzystanie tłuszczów w celach energetycznych. Dotyczy to między innymi orzechów włoskich, które bogate są w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jest to kolejna zaleta bakali, przemawiająca za tym żeby stosować je w czasie odchudzania.

Gdzie można zaopatrzyć się w zdrowe bakalie?

Zdrowe bakalie dostępne są wielu sklepach internetowych, ale też w sklepach stacjonarnych i supermarketach. Żeby mieć pewność co do jakości kupowanych bakalii, warto sięgać po produkty oferowane tylko przez sprawdzonych sprzedawców takich jak https://naturalniezdrowe.pl/39-bakalie. Dzięki szerokiemu opisowi klient otrzymuje pełną informację co do składu, pochodzenia oraz wartości odżywczych produktu.