Gluten w diecie to nieodłączny element codziennego jadłospisu dla wielu osób. Niestety niektórzy cierpią na celiakię, czyli chorobę, która objawia się nietolerancją glutenu, czyli produktów zbożowych. Bardzo ważna przy tym schorzeniu jest dieta w celiakii. Tylko stosowanie odpowiedniego jadłospisu może sprawić, że chorzy na celiakię nie będą odczuwać negatywnych objawów.

Czym jest celiakia?

Według raportów celiakia może dotykać około 3 procent ludzi na świecie. Choroba objawia się wysoką nietolerancją glutenu. Kiedy osoba chora na celiakię spożywa produkty z glutenem dochodzi do produkowania przez układ odpornościowy przeciwciał, innymi słowy – gluten staje się toksyczny.

Warto przeczytać: Co jeść przy zespole jelita drażliwego?

U chorych na celiakię pokarm się źle wchłania i może nastąpić zanik kosmków jelitowych, więc następuje niedobór substancji odżywczych i mnóstwo objawów z tym związanych. Celiakia może przyczyniać się do wystąpienia m.in. niedowagi, anemii, bólów brzucha, biegunek, bólów głowy, a nawet do osteoporozy.

Celiakia ma charakter immunologiczny i może być dziedziczna. Często bardzo trudno jest zdiagnozować chorobę, gdyż może być mylona z innymi schorzeniami i dawać nietypowe objawy.  Leczenie celiakii to przede wszystkim pilnowanie diety bezglutenowej. Odpowiednia dieta w celiakii jest podstawą dobrego samopoczucia chorych, więc jest bardzo ważna.

Co jeść przy celiakii?

Gluten w diecie chorych musi zostać wyeliminowany, więc nie można jeść produktów wytwarzanych z pszenicy, jęczmienia i żyta. Czy to oznacza, że na zawsze trzeba zrezygnować z chleba, makaronów oraz bułek? Niekoniecznie, gdyż obecnie bardzo modna jest dieta bezglutenowa, więc można dostać w sklepach czy w restauracjach bezpieczne dla chorych na celiakię zamienniki.

Przeczytaj takżę:  Czym są proteiny?

Zobacz też: Pizza na spodzie z batatów

Osoby z celiakią mogą jeść chleby i produkty wytwarzane z mąki kukurydzianej, prosa, mąki ryżowej, komosy ryżowej czy amarantusa. Dieta w celiakii zawiera również kaszę jaglaną, która jest dodatkowo bardzo zdrowa. Warto również spożywać orzechy, strączki, warzywa, owoce, mięso, ryby i jajka. Robiąc zakupy trzeba również zwracać uwagę czy zakupione produkty na pewno nie zawierają glutenu.