Jeśli zastanawiasz się czym są proteiny, jaką rolę odgrywają dla naszego organizmu oraz jakie produkty są w nie bogate, to w dzisiejszym artykule podajemy wszelkie najważniejsze informacje o tych substancjach.

Proteiny to ważny budulec organizmu

Proteiny to białka (białko), które są podstawowym budulcem naszych organizmów a dokładniej mięśni. Dieta każdego człowieka powinna być bogata w proteiny. Jeśli ktoś dużo ćwiczy i pragnie zbudować wymarzoną muskulaturę może również stosować specjalne odżywki proteinowe zawierające białko różnego pochodzenia min. zwierzęcego. Uwaga!! Spożywanie dużych ilości biała, nie oznacza że nagle zaczną ci rosnąć duże mięśnie:( Niestety to tak nie działa, ale to temat na inny artykuł.

Warto przeczytać: Odżywka białkowa dla kobiet

Proteiny spełniają przede wszystkim funkcję budulca w organizmie i są materiałem energetycznym, ale też wytwarzają aminokwasy. Aminokwasy egzogenne nie są wytwarzane przez organizm, ale można je dostarczyć spożywając produkty bogate w proteiny. Co więcej, proteiny warunkują wszelkie przemiany metaboliczne w organizmie, które są konieczne do jego prawidłowego funkcjonowania i regeneracji.

Ile protein powinniśmy spożywać?

Białka proteinowe powinny znaleźć się w diecie każdego. Ale ile ich powinno się dostarczać do organizmu? Jest to zależne od wieku i płci, ponieważ dzieci najlepiej aby spożywały do 60 gramów białka dziennie, natomiast młodzież oraz osoby dorosłe już więcej, bo nawet do 100 gramów.

Przeczytaj takżę:  Sposoby na suche pięty

Zobacz również na forum: Suplementy na przyrost masy mięśniowej opinie

Najwięcej protein potrzebują kobiety karmiące dzieci piersią, nawet 110 gramów dziennie. Zbyt mała ilość białka nie jest dobra dla organizmu (niedożywienie białkowe), ale też nie należy przesadzać w drugą stronę i przyjmować zbyt dużo protein, dlatego tak często z tego powodu krytykuje się dietę białkową tzw. dietę Dukana.

Zobacz też: Dieta białkowa

W czym znajdziemy najwięcej protein?

Produkty o dużej zawartości białka tzw. wysokobiałkowe są najczęściej pochodzenia zwierzęcego, choć białko roślinne jest równie ważne dla organizmu. Pełnowartościowe proteiny znajdziemy przede wszystkim w mięsie oraz w jajach. Ponadto, dużo protein zawierają też produkty mleczne, czyli wszelkie sery, jogurty, maślanki itd. Źródłem białka są również rośliny strączkowe, orzechy oraz zboża. Kolejnym źródłem białka są odżywki proteinowe, które są najczęściej stosowane przez osoby intensywnie trenujące i kształtujące masę mięśniową. Takie odżywki zawierają w składzie aminokwasy egzogenne i powinny być dodatkiem do zrównoważonej diety.