Ćwiczenia stretching to zestaw ćwiczeń rozciągających. Mają one na celu głównie rozruszanie, rozluźnienie i uelastycznienie mięśni. Polecane są najbardziej osobom, które przebywają długo w jednej pozycji np. mają pracę siedzącą oraz tym, które uskarżają się na sztywność i np. bóle karku, a także tym, które ćwiczą dużo na siłowni. Stretching często wykonuje się przed właściwym treningiem i wtedy traktowany jest jak rozgrzewka.

Jednak to nie tylko wstęp. Trening stretchingowy to połączenie ćwiczeń rozciągających oraz zaczerpniętych z jogi czy pilatesu. Niektóre ćwiczenia przypominają ruchy zwierząt. Regularne wykonywanie ćwiczeń jest bardzo pomocne. Wystarczy nawet kilkanaście minut codziennego treningu, by zauważyć poprawę sprawności fizycznej. Wzrasta zręczność i zakres ruchów. Ćwiczyć mogą osoby w każdym wieku, także starsze.

Może cię zainteresować: Gimnastyka tai chi

Ćwiczenia stretching polegają na rozciągnięciu mięśni przez około 10-15 sekund, a następnie ich rozluźnieniu przez kilka sekund. Ćwiczenia mogą być statyczne i dynamiczne. Statyczne polegają na rozciąganiu mięśni w spoczynku. Dynamiczne to rozciąganie w ruchu. Stretching to również krążenia stawów.

Przed stretchingiem należy się rozgrzać. Jest to bardzo ważne, bo zapobiega kontuzji. Wystarczy kilka minut. Można pobiegać, zrobić kilka przysiadów, wymachów rąk, nóg czy podskoków.

Ćwiczenia rozciągające trzeba wykonywać spokojnie i powoli. Ważna jest też dokładność. Nie wolno ćwiczyć gwałtownie, a szarpane ruchy mogą zaszkodzić. Ważne jest utrzymywanie takiego napięcia mięśni, by to nie sprawiało bólu.

Przeczytaj takżę:  Ranking środków wybielających zęby

Jak ćwiczyć?

  • Co najmniej 3 razy w tygodniu.
  • Najpierw trzeba ćwiczyć jedną grupę mięśni i po kilku powtórzeniach zająć się następną np. drugą stroną ciała.
  • Trzeba dbać o regularny oddech, którego nie należy wstrzymywać.
  • Ćwiczenia dynamiczne powinny następować po statycznych i tak na przemian.
  • W przypadku kontuzji trzeba ćwiczenia przerwać na jakiś czas.

Losowo wybrany temat: Dieta dzieci otyłych – przykładowy dzienny jadłospis dla małych dzieci

Korzyści z ćwiczeń

  • większa ruchomość stawów
  • poprawa krążenia
  • mniejsze ryzyko zakwasów
  • ujędrnienie sylwetki
  • obniżenie stresu
  • zwiększenie elastyczności mięśni
  • lepsza koordynacja całego ciała