Wysiłek fizyczny jest dobry dla każdego bez względu na wiek. W starszym wieku dbałość o kondycję fizyczną zmniejsza ryzyko chorób serca i nadciśnienia. Poza tym zbyt duża ilość odpoczynku osłabia mięśnie i spowalnia krążenie krwi. Niestety osoby po sześćdziesiątce zazwyczaj mniej chętnie angażują się w ćwiczenia fizyczne, zwłaszcza jeśli do tej pory nie miały nawyku uprawiania sportu.

 

 

Główne przyczyny ograniczenia aktywności

  • Przybranie na wadze i dyskomfort w czasie ćwiczeń
  • Poczucie wstydu z powodu zmian w wyglądzie i niechęć do zakładania stroju kąpielowego lub szortów
  • Utrata partnera, lub bliskich i poczucie braku motywacji, aby ćwiczyć i dbać o zdrowie
  • Emerytura, mniej wyzwań i spokojniejszy tryb życia
  • Dyskomfort i ból w różnych częściach ciała

Może cie zainteresować: Odżywianie przy cukrzycy typu 2

Brak ruchu to złe samopoczucie i utrata radości życia. To też słaba kondycja, nadwaga, a w konsekwencji niezadowolenie z wyglądu i skrępowanie. Im ruchu jest mniej, tym problemy szybciej narastają.

Objawy słabej kondycji

  • Ciągłe zmęczenie
  • Niemożność nadążenia za osobami w tym samym wieku
  • Unikanie wysiłku fizycznego z powodu szybkiego męczenia się
  • Zadyszka i uderzenia gorąca nawet po krótkim spacerze

Losowo wybrany temat: Nerwica objawy leczenie

Regularne ćwiczenia fizyczne dostosowane do wieku i kondycji są dobre dla całego ciała. Widać to po podwyższonej sprawności, która ułatwia wykonywanie codziennych czynności. Ruch pozwala też radzić sobie z chorobami i sytuacjami stresowymi. Nie każdy ruch jest dobry dla starszych osób. Bezpieczne nawet dla osób mało sprawnych są spacery, joga i tai chi. Ćwiczenia poprawią kondycje serca, mięśni, stawów. Podnoszą też poziom dobrego cholesterolu i dodają radości życia. Osoby ćwiczące są bardziej sprawne i mają lepszą kondycję.

Przeczytaj takżę:  Mleko czekoladowe a ćwiczenia

Objawy dobrej kondycji

  • Wykonywanie bez zmęczenia codziennych obowiązków i zapas energii na zajęcia dodatkowe
  • Możliwość przejścia kilku przecznic nie tracąc tchu i nie odczuwając zmęczenia nóg
  • Możliwość wejścia bez problemu na schody
  • Możliwość rozmowy podczas lekkich ćwiczeń lub chodu

W przypadku problemów ze zdrowiem, a zwłaszcza z sercem i podwyższonym ciśnieniem krwi przed rozpoczęciem ćwiczeń należy skontaktować się z lekarzem.